Barwy India雟kiego Lata

 

Pierwsze wi瘯sze spotkanie polskich indianist闚 po 26. Zlocie PRPI mia這 miejsce, podobnie jak w ubieg造ch latach, pod koniec sierpnia na kempingu w Go逝chowie ko這 Kalisza. Mi貫 wspomnienia lat ubieg造ch, sympatyczna tradycyjnie atmosfera oraz przyrodnicze walory tej Per造 Wielkopolski nie tylko kolejny raz ci鉚n窸y tam kilkudziesi璚iu indianist闚 z ca貫go niemal kraju, ale te sk這ni造 ich do bardziej samodzielnego tym razem zadbania o sprawy organizacyjne i programowe. Mieszkacy "india雟kiej wioski" i odwiedzaj鉍y ich licznie (lub przynajmniej podgl鉅aj鉍y niemia這 z oddali) turyci mieli, jak zwykle, dobr zabaw. Podobno.

Ko鎍z鉍y lato i zaczynaj鉍y jesie weekend wielu z polskich mi這nik闚 Indian sp璠zi這 na kameralnych spotkaniach lokalnych przyjaci馧 i grup ludzi o zbli穎nych zainteresowaniach. Czasem by造 to imprezy towarzyskie (wszak zawsze jest co powspomina po wakacjach i urlopach), ale czasem tak瞠 robocze warsztaty przy paciorach, ksi嘀kach, ognisku lub komputerach. Tu i 闚dzie nie zabrak這 te wypraw w teren z elementami wzorowanej na india雟kich ceremoniach obrz璠owoci (np. sza豉s闚 potu). Ani sygna堯w dymnych.

Pierwszy tydzie jesieni przebiega pod znakiem czwartej ju wizyty lakockiego dzia豉cza spo貫cznego i nauczyciela Jamesa Wichapi Wicasa Robideau. Z這篡造 si na ni: kameralne spotkanie w lenicz闚ce pod υdzi, kr鏒ki wywiad z radiowej "Tr鎩ce", spotkanie z grupk indianist闚 i prelekcja w Muzeum Etnograficznym w Warszawie, impreza w klubie "Latino" w υdzi oraz kolejne lakockie warsztaty w G鏎ach wi皻okrzyskich. Cho niekt鏎zy liczyli na spotkanie z pejotlem, tym razem by造 tam tylko (?) Inipi i Fajka. Ustalany w ostatniej chwili program zawa篡 na frekwencji, ale Ci kt鏎zy uda這 si spotka si z Jimem - podobnie jak on sam - nie 瘸這wali. Cho i tym razem nie oby這 si bez dyskusji

W Warszawie i Katowicach spotka豉 si z ludmi z PRPI organizatorka "Indian Summer 2003" - IX Festynu Archeologicznego w Biskupinie (http://www.biskupin.pl). Liczy豉 na wzbogacenie programu tej najwi瘯szej bodaj imprezy archeologiczno-etnograficznej w Europie dzi瘯i kontaktom, wyst瘼om, wiedzy i pokazom praktycznych umiej皻noci ludzi z Ruchu. Zainteresowanie jej ofert okaza這 si jednak do umiarkowane. Nie doceniamy okazji do publicznego zaistnienia, czy te nie umiemy planowa na rok z g鏎y?

W deszczowy weekend 9-10 listopada tubylcza muzyka, piew i taniec zdominowa造 katowicki klub "Kolejarz 24". Niemal dwustu indianist闚 (z tego ok. 40 w barwnych strojach) ta鎍zy這, piewa這 i b瑿ni這, a przy okazji uczy這 si, handlowa這 i gada這 na I Og鏊nopolskim Pow Wow, zorganizowanym przez l零k grup Maka Sapa i ich przyjaci馧 z Torunia i Sztumu. Jak wida, s w kraju osoby, kt鏎e nie tylko profesjonalnie propaguj wsp馧czesn kultur Indian Ameryki Pn. ale potrafi zara瘸 sw pasj innych i przy tym dobrze si bawi. Kto nie by, niech 瘸逝je, szuka relacji w sieci (http://www.huuskaluta.com.pl) i czeka na wi璚ej

Ju kilka dni pniej, bo 14 i 15 listopada, na UAM w Poznaniu spotkali si uczestnicy V Og鏊nopolskiej Konferencji Amerykanistycznej, zorganizowanej pod has貫m "Elity tubylcze w Ameryce XVI - XXI w." Obok niezbyt licznych student闚 etnologii i czo堯wki polskich badaczy Indian z wy窺zych uczelni Poznania i Warszawy, z prof. Aleksandrem Posern-Zieli雟kim na czele, po raz kolejny pojawili si - tak瞠 jako prelegenci i dyskutanci - przedstawiciele indianist闚. A naj篡wsz bodaj dyskusj wzbudzi referat Marka Macio趾a "Dok鉅 zmierzasz, Polski Ruchu Przyjaci馧 Indian". Czy kto inny te wie?

Z inicjatywy Bluewinda trwaj przymiarki do reaktywacji "upionego" od kilku lat Polskiego Stowarzyszenia Przyjaci馧 Indian. Efekty, p鏦i co, to par pomys堯w na program i formu喚 "nowego" PSPI, projekt Statutu i strony w sieci (http://www.indianie.eco.pl/pspi.htm) oraz sprawdzenie danych o stowarzyszeniu w Krajowym Rejestrze S鉅owym. Cho nie ma pewnoci, czy znajdzie si wystarczaj鉍a ilo ch皻nych na nowych cz這nk闚 (i przysz貫 w豉dze!) PSPI, na czym ma si koncentrowa jego dalsza dzia豉lno i - przede wszystkim - jak mia豉by by ona skutecznie finansowana, to s ch璚i, zapa i potrzeba legalnego dziaania. Ale czy to wystarczy?

PS. Nie zabrak這 indianistycznych spotka na Powitanie Zimy, Wigili i - przede wszystkim - w Sylwestra i Nowy Rok. niegi i mrozy od dawna nie s w stanie zatrzyma nas w domu, co dobrze rokuje i styczniowej warszawskiej Sesji, spotkaniom z odwiedzaj鉍ym rodzin i przyjaci馧 w kraju naszym "blackfeeckim 章cznikiem" - "r鏚e趾iem", kolejnemu Zimowemu Spotkaniu Przyjaci馧 Indian w Srebrnej G鏎ze i wielu pewnie innym spotkaniom i dzia豉niom India雟kiej Zimy.

Cie

[ Na podstawie "Dwie Strony Ruchu", "Tawacin" nr 60 (4/2002) ]