Barwy India雟kiego Lata
Pierwsze wi瘯sze spotkanie polskich indianist闚 po 26. Zlocie PRPI mia這 miejsce, podobnie jak w ubieg造ch latach, pod koniec sierpnia na kempingu w Go逝chowie ko這 Kalisza. Mi貫 wspomnienia lat ubieg造ch, sympatyczna tradycyjnie atmosfera oraz przyrodnicze walory tej Per造 Wielkopolski nie tylko kolejny raz ci鉚n窸y tam kilkudziesi璚iu indianist闚 z ca貫go niemal kraju, ale te sk這ni造 ich do bardziej samodzielnego tym razem zadbania o sprawy organizacyjne i programowe. Mieszka
cy "india雟kiej wioski" i odwiedzaj鉍y ich licznie (lub przynajmniej podgl鉅aj鉍y niemia這 z oddali) turyci mieli, jak zwykle, dobr zabaw. Podobno.Ko鎍z鉍y lato i zaczynaj鉍y jesie weekend wielu z polskich mi這nik闚 Indian sp璠zi這 na kameralnych spotkaniach lokalnych przyjaci馧 i grup ludzi o zbli穎nych zainteresowaniach. Czasem by造 to imprezy towarzyskie (wszak zawsze jest co powspomina po wakacjach i urlopach), ale czasem tak瞠 robocze warsztaty przy paciorach, ksi嘀kach, ognisku lub komputerac
h. Tu i 闚dzie nie zabrak這 te wypraw w teren z elementami wzorowanej na india雟kich ceremoniach obrz璠owoci (np. sza豉s闚 potu). Ani sygna堯w dymnych.Pierwszy tydzie jesieni przebiega pod znakiem czwartej ju wizyty lakockiego dzia豉cza spo貫cznego i
nauczyciela Jamesa Wichapi Wicasa Robideau. Z這篡造 si na ni: kameralne spotkanie w lenicz闚ce pod υdzi, kr鏒ki wywiad z radiowej "Tr鎩ce", spotkanie z grupk indianist闚 i prelekcja w Muzeum Etnograficznym w Warszawie, impreza w klubie "Latino" w υdzi oraz kolejne lakockie warsztaty w G鏎ach wi皻okrzyskich. Cho niekt鏎zy liczyli na spotkanie z pejotlem, tym razem by造 tam tylko (?) Inipi i Fajka. Ustalany w ostatniej chwili program zawa篡 na frekwencji, ale Ci kt鏎zy uda這 si spotka si z Jimem - podobnie jak on sam - nie 瘸這wali. Cho i tym razem nie oby這 si bez dyskusjiW Warszawie i Katowicach spotka豉 si z ludmi z PRPI organizatorka "Indian Summer 2003" - IX
Festynu Archeologicznego w Biskupinie (http://www.biskupin.pl). Liczy豉 na wzbogacenie programu tej najwi瘯szej bodaj imprezy archeologiczno-etnograficznej w Europie dzi瘯i kontaktom, wyst瘼om, wiedzy i pokazom praktycznych umiej皻noci ludzi z Ruchu. Zainteresowanie jej ofert okaza這 si jednak do umiarkowane. Nie doceniamy okazji do publicznego zaistnienia, czy te nie umiemy planowa na rok z g鏎y?W deszczowy weekend 9-10 listopada tubylcza muzyka, piew i taniec zdominowa造 katowicki klub "Kolejarz 24". Niemal dwustu indianist闚 (z tego ok. 40 w barwnych strojach) ta鎍zy這, piewa這 i b瑿ni這, a przy okazji uczy這 si, handlowa這 i gada這 na
I Og鏊nopolskim Pow Wow, zorganizowanym przez l零k grup Maka Sapa i ich przyjaci馧 z Torunia i Sztumu. Jak wida, s w kraju osoby, kt鏎e nie tylko profesjonalnie propaguj wsp馧czesn kultur Indian Ameryki Pn. ale potrafi zara瘸 sw pasj innych i przy tym dobrze si bawi. Kto nie by, niech 瘸逝je, szuka relacji w sieci (http://www.huuskaluta.com.pl) i czeka na wi璚ejJu kilka dni pniej, bo 14 i 15 listopada, na UAM w Poznaniu spotkali si uczestnicy
V Og鏊nopolskiej Konferencji Amerykanistycznej, zorganizowanej pod has貫m "Elity tubylcze w Ameryce XVI - XXI w." Obok niezbyt licznych student闚 etnologii i czo堯wki polskich badaczy Indian z wy窺zych uczelni Poznania i Warszawy, z prof. Aleksandrem Posern-Zieli雟kim na czele, po raz kolejny pojawili si - tak瞠 jako prelegenci i dyskutanci - przedstawiciele indianist闚. A naj篡wsz bodaj dyskusj wzbudzi referat Marka Macio趾a "Dok鉅 zmierzasz, Polski Ruchu Przyjaci馧 Indian". Czy kto inny te wie?Z inicjatywy Bluewinda trwaj przymiarki do reaktywacji "upionego" od kilku lat Polskiego Stowarzyszenia Przyjaci馧 Indian. Efekty, p鏦i co, to par pomys堯w na program i formu喚 "nowego" PSPI, projekt Statutu i strony w sieci (http://www.indianie.eco.pl/pspi.htm) oraz sprawdzenie danych o stowarzyszeniu w Krajowym Rejestrze S鉅owym. Cho nie ma pewnoci, czy znajdzie si wystarczaj鉍a ilo ch皻nych na nowych cz這nk闚 (i przysz貫 w豉dze!) PSPI, na czym ma si koncentrowa jego dalsza dzia豉lno i - przede wszystkim - jak mia豉by by ona skutecznie finansowana, to s ch璚i, zapa i potrzeba legalnego dziaania. Ale czy to wystarczy?
PS. Nie zabrak這 indianistycznych spotka na Powitanie Zimy, Wigili i - przede wszystkim - w Sylwestra i Nowy Rok. niegi i mrozy od dawna nie s w stanie zatrzyma nas w domu, co dobrze rokuje i styczniowej warszawskiej Sesji, spotkaniom z odwiedzaj鉍ym rodzin i przyjaci馧 w kraju naszym "blackfeeckim 章cznikiem" - "r鏚e趾iem", kolejnemu Zimowemu Spotkaniu Przyjaci馧 Indian w Srebrnej G鏎ze i wielu pewnie innym spotkaniom i dzia豉niom India雟kiej Zimy.
Cie
[ Na podstawie "Dwie Strony Ruchu", "Tawacin" nr 60 (4/2002) ]