Nr 3[43] Jesień 1998

 

 

JAK TO Z NAMI JEST

 

Tradycja. Czym jest i jak powstaje? Jakie warunki muszą być spełnione, aby pewne obyczaje i sposoby postępowania zostały zaliczone do tradycji? Jakie ma znaczenie? Czy jest tylko przypomnieniem drogi, którą przebyły narody? Czy przypomina tylko o pochodzeniu i tożsamości? Czy jest także zbiorową pamięcią, więzią z przodkami, harmonią i pełnią naszego losu? Czy jednak w obliczu coraz większego rozkładu wspólnot (wszelakich) i lansowania jednostkowego stylu życia, tradycja ma jeszcze sens? Jak ją podtrzymywać, skoro wiele jej głębokich ongiś treści nie ma już dziś żadnego znaczenia, bo brakuje odniesienia? Pozostają zewnętrzne gesty, pozbawione treści i mocy wpływania na życie jednostki. A jednocześnie, czy tradycja nie jest zapatrzeniem w przeszłość? Skostnieniem zachowań, biernością i ślepym przywiązaniem do tego, co minęło i nie powróci, a już na pewno nie w takiej samej postaci?

Czy tradycję można odmłodzić? Czy tradycja ewoluuje, zmienia się, dostosowując do nowych okoliczności i odniesień społecznych, kulturowych i duchowych? Oczywiście tak, jednak zachodzące zmiany można dostrzec dopiero po jakimś czasie. W ten sposób wszyscy jesteśmy użytkownikami, ale i twórcami tradycji.

W tej części świata przyroda przygotowuje się do odpoczynku, nadchodzi czas zbierania owoców, czas podsumowań i refleksji. Zapraszamy do lektury. Za oknem pada deszcz...

Redaktor

 

 

W numerze:

Opowieść o upuszczonym wachlarzu - wzruszająca historia przeżyć młodej dziewczyny, która pojęła siłę tradycji

Bez dziedzictwa nienawiści, z szacunkiem do całego życia - druga część rozmów E. K. Caldwell z Dino Butlerem, tym razem o jego walce o wolność religijną w kanadyjskich więzieniach

TANIEC SŁOŃCA - dwie relacje świadków największego rytuału Indian Równin:

Fryderyk Schwatka opowiada o ceremonii Siuksów w agencji Cętkowanego Ogona, którą obserwował w 1875 roku

Bartosz Stranz opowiada o swoim pierwszym Tańcu Słońca w rezerwacie Czarnych Stóp w Montanie, latem 1997 roku


José María, wódz Anadarków - pierwsza część eseju Kennetha F. Neighboursa o życiu tego mało znanego wodza z połowy XIX wieku

Tubylcze kultury Ameryki Łacińskiej obszaru pozamezoamerykańskiego i pozaandyjskiego a prawo i polityka - Mariusz Kairski przedstawia punkt widzenia etnologa na formalnoprawne aspekty przetrwania tubylczych kultur

GENEWA '98 - Relacja Beaty Skwarskiej z obrad XVI sesji Grupy Roboczej ds Ludności Tubylczej ONZ

Oren Lyons i Kenneth Deer - przemówienia

Potrzebujemy prawa do powiedzenia "nie" - rozmowa z Edem Burnstickiem, rzecznikiem narodu Paul Nakoda z Alberty

Z zakurzonej półki - nowa rubryka Arkadiusza J. Kilanowskiego o zapomnianych książkach

Okładka: Indianin Sanemá, rzeka Uesete, stan Amazonas, Wenezuela 1987. Fot. Š Iwona Stoińska

Rozkładówka i IV strona okładki: Galeria obrazów Tadeusza Piotrowskiego. Reprodukcje Š Anna Romaniewicz

Grafiki: Barbara Owczarewicz




Powrót na początek strony

Powrót do spisu treści

Powrót do strony głównej